کد مطلب:77793 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:100

نامه 070-به سهل بن حنیف











و من كتاب له علیه السلام

الی سهل بن حنیف الانصاری و هو عامله علی المدینه، فی معنی قوم من اهلها لحقوا بمعاویه.

یعنی و از مكتوب امیرالمومنین علیه السلام است، به سوی سهل بن حنیف انصاری و او حاكم حضرت بود بر اهل مدینه، در صفت جماعتی از اهل مدینه كه ملحق شده بودند به سپاه معاویه.

«اما بعد، فقد بلغنی ان رجالا ممن قبلك یتسللون الی معاویه، فلا تاسف الی ما یفوتك من عددهم و یذهب عنك من مددهم، فكفی لهم غیا و لك منهم شافیا فرارهم من الهدی و الحق و ایضاعهم الی العمی و الجهل و انما هم اهل الدنیا مقبلون علیها و مهطعون الیها، قد عرفوا العدل و راوه و سمعوه و وعوه و علموا ان الناس عندنا فی الحق اسوه، فهربوا الی الاثره، فبعدا لهم و سحقا! انهم و الله لم ینفروا من جور و لم یلحقوا بعدل و انا لنطمع فی هذا الامر ان یذلل الله لنا اصعبه و یسهل لنا احزنه. ان شاء الله. و السلام علیك.»

یعنی اما بعد از حمد خدا و نعت رسول صلی الله علیه و آله، پس به تحقیق كه رسید به من خبر اینكه چند نفر از كسانی كه پیش تواند بیرون رفتند ایشان به سوی معاویه، پس اندوهناك مباش بر چیزی كه فوت شد تو را از معدودی از ایشان و رفت از تو از امداد و كمك ایشان، پس كافی است رفتن ایشان از برای ایشان در گمراه شدن ایشان و از برای تو شفا یافتن و خلاص شدن از رنج شرارت ایشان، فرار كردن ایشان از راه راست و حق است و تند رفتن ایشان به سوی كوری و نادانی است. و نیستند ایشان مگر اهل دنیا، روی آورده اند بر دنیا و دواننده اند به سوی دنیا، در حالتی كه شناخته بودند عدل را و دیده بودند آن

[صفحه 1202]

را و شنیده بودند آن را و حفظ كرده بودند آن را و دانسته بودند كه مردمان در نزد ما در حق داشتن یكسانند، پس گریختند به سوی زیادتی داشتن در عطا از دیگری، پس دوری از ثواب باد از برای ایشان و راندن به سوی عذاب باد از برای ایشان. به تحقیق كه ایشان-سوگند به خدا-كه كوچ نكردند از ستمی و ملحق نشدند به عدلی و به تحقیق كه ما هر آینه امیدواریم در این كار خلافت اینكه آسان گرداند خدا از برای ما دشوار آن را و سهل گرداند از برای ما كوهسار آن را. اگر بخواهد خدا، والسلام علیك.

[صفحه 1203]


صفحه 1202، 1203.